Jag ska göra två kvalitativa intervjuer i större grupper, då jag vill att det ska bli så djupgående som möjligt. Den ena fokusgruppen består av 15-åriga tjejer medan den andra gruppen består av 18-19 åringar. Detta har jag valt för att kunna jämföra skillnaden, då det är mellan dessa åren man utvecklas som mest. Sedan kommer jag att ha en hemsida, där jag delar forskning och studier.
Varför kvalitativ metod?
Jag har gjort två stycken kvalitativa intervjuer, för att få välutvecklade och nyanserade svar. Det hade blivit svårare att uppnå genom kvantitativa metoder och därför valde jag att genomföra mitt resultat i en kvalitativ metod. Det negativa med kvalitativ metod är att jag inte kunde nå ut till lika många människor som jag hade kunnat med en enkät. Däremot får jag mer utvecklade svar genom intervjuer i fokusgrupper.
Jag intervjuade två olika grupper, där den ena gruppen bestod av tre 15 åriga tjejer medan den andra gruppen bestod av 3 stycken 18-19 åriga tjejer. Alltså skiljer sig åldern några år. Varför jag valde just dessa åldrar var då man utvecklas väldigt mycket på dessa år.
Metoddiskussion
Validiteten i mitt arbete är hög eftersom mina resultat besvarar mina frågeställningar. Alla intervjupersoner blev ställda samma frågeställningar vilket gör validiteten ännu högre. Intervjuerna fortsätter att ha hög validitet på grund av närvaron av mig som intervjuade under undersökningen, vilket möjliggjorde för att kunna hjälpa respondenterna. Min närvaro resulterade i att respondenterna kunde förstå frågorna väl och svara på relevanta följdfrågor, vilket ledde till pålitliga och utförliga svar. Däremot besitter mitt arbete lägre reliabilitet än jag önskat, på grund av att jag endast intervjuat sex personer. Hade jag haft fler intervjupersoner så hade jag kunnat uppnå en större representation med mitt arbete.
Trots mina små fokusgrupper med endast sex intervjupersoner valde jag ändå att utföra en kvalitativ metod istället för en kvantitativ. Detta med baktanken att jag ville ha djupgående intervjuer samt nyanserade svar, vilket hade varit svårare att uppnå med kvantitativa metoder. Hade jag valt en kvantitativ metod där jag skickade ut enkäter, hade majoriteten av svaren varit ett ja eller nej svar, alltså inte djupgående svar. Därför passade inte en kvantitativ metod mitt arbete och därför valde jag istället en kvalitativ metod.
Det finns faktorer som har kunnat påverka intervjupersonens svar, både positivt och negativt. Vilket kan vara bra att ha i åtanke. En möjlig faktor kan vara att intervjupersonerna inte vågar vara helt ärliga om vad de känner, eftersom man sitter i grupp och kanske då inte vill sticka ut från de andras svar, samtidigt som det kan vara ett känsligt ämne. Det kan också vara tvärtom, att man vågar berätta för de andra vågar. Det finns en möjlighet att svaren hade kunnat bli annorlunda beroende på hur intervjuerna ägde rum. Däremot upplevde jag att fokusgrupper var det bästa alternativet i mitt arbete, då jag upplevde att mina intervjupersoner påverkades av varandra och vågade öppna upp sig. Intervjupersonerna kände varandra, vilket kan vara en stor faktor till att intervjuerna blev så djupa som jag ville.